Google Ads Optimalisatie Tips [+Checklist]

impaqto-team

25 september 2024

Google Ads kan je budget razendsnel verbruiken. Zelfs met de beste advertenties, een sterke landingspagina en een relevante doelgroep kun je toch vastlopen in resultaat. Succes met Google Ads vasthouden, kan behoorlijk frustrerend zijn. Zonder de gewenste resultaten te behalen kan je flink wat budget en misschien zelfs je baan kwijtraken.

Maar voordat je opgeeft, onthoud dat je Google Ads altijd kunt verbeteren. Of je nu al goede resultaten hebt of vastzit op een bepaald niveau, er is altijd ruimte voor verbetering. Het beste van alles; verbeteringen hoeven geen enorme inspanningen te zijn.

Je kunt betere resultaten behalen door juist minder werk te verrichten.

Benieuwd naar hoe je dit voor elkaar kunt krijgen? Lees dan deze blog verder! Onze SEA specialisten geven een x-aantal van de belangrijkste optimalisatie strategieën prijs. Met deze strategieën hebben wij vaker bewezen de conversies te verhogen met maar liefst 700%. Met onze handige Google Ads optimalisatie checklist weet je precies wanneer en hoe je je campagnes kunt optimaliseren.

Je Google Ads account staat op het punt om sterker en efficiënter te worden dan ooit!

google-ads-optimization

Wat is het optimaliseren van Google Ads?

Optimaliseren van je Google Ads account betekent simpelweg het bekijken van data om datagestuurde aanpassingen te verrichten voor verbeterde prestaties. Omdat de online marketingwereld constant verandert, is het optimaliseren van Google Ads een doorlopende taak. Instellingen die vorige maand goed werkten, kunnen je deze maand flink tegenwerken.

Stel een zoekwoord behaalde vorige maand ten opzichte van de kosten super veel conversies. Dan is het zomaar mogelijk dat hetzelfde zoekwoord deze maand zorgt voor enorm veel budgetverlies zonder conversies. Het is dan verstandig dit zoekwoord te pauzeren om jezelf te richten op andere zoekwoorden die wel goed presteren.

Optimaliseren van Google Ads geeft je ook meer inzicht in wat er achter de schermen gebeurt. Misschien trekt een goed presterend zoekwoord enorm veel irrelevante zoektermen aan. Dit verklaart dan waarom je opeens erg veel ongeschikte leads krijgt. Met andere woorden verlies je dan onnodig budget. Door regelmatig te optimaliseren, zorg je ervoor dat je campagne de juiste richting op gaat.

Waar let ik op bij het optimaliseren van Google Ads?

Het kan lastig zijn om te weten waar je tijdens de optimalisatie van Google Ads op moet letten. Vooral als je net begint met Google Ads. Zelfs ervaren gebruikers kunnen hier moeite mee hebben. Er zijn namelijk zoveel elementen om te checken. Denk hierbij aan biedingen, instellingen en zoektermen.

Het is daarom verstandig je in eerste instantie te richten op optimalisaties die echt het verschil maken. Verspil geen uren aan het doorlopen van alle data. Focus op de zaken die daadwerkelijk meer waardevolle resultaten opleveren, zoals leads of aankopen.

Zoekwoordenonderzoek is hier ook een goed voorbeeld van. Zoekwoordenonderzoek kan tijdrovend zijn. Maar het is zeker de moeite waard! Je selecteert hierbij namelijk de woorden waar jouw potentiële klanten naar zoeken. Dit geeft ook de juiste inzage in het zoekgedrag binnen je online markt. Vooral wanneer je campagne stagneert, is het tijd om dieper te graven middels een zoekwoordenonderzoek. Ook al kan het soms tijdrovend zijn.

Voor een zoekwoordenonderzoek kan je gebruik maken van tools zoals Google Ads Keyword Planner. Hiermee kan je nieuwe zoekwoorden vinden en je huidige zoekwoord-ideeën onderzoeken. Soms kan een zoekwoorden-update al een flinke stap zijn voor het verbeteren van je prestaties!

LET OP: De tooling voor je zoekwoordenonderzoek geeft niet het antwoord op de vraag of een zoekwoord converteert. Daarnaast is de data die verzameld is in deze tool gebaseerd op gemiddelden. Maar los daarvan geeft het wel een juiste schatting van de kosten per klik en het gemiddelde zoekvolume. Dit is al een goed startpunt voor het maken van je zoekwoordkeuze.

Als je op zoek bent naar iets meer gedetailleerd onderzoek, zijn er ook Google Ads spytools die je kunt bekijken. Een voorbeeld hiervan is ‘’Adspyder’’. Dit is een van onze favoriete tools voor het verkrijgen van inzichten van je concurrenten. Zelfs op zoekwoordniveau!

google-ads-meeting

Google Ads Checklist

Voor het optimaliseren van de Google Ads accounts zetten we in op eenmalige en periodieke optimalisaties. Zo bevat onze Google Ads optimalisatie checklist de volgende onderdelen:

  • Eenmalige Google Ads optimalisaties: Optimaliseren naar een gezonder account.
  • Dagelijkse Google Ads optimalisaties: Werkt er iets niet zoals het zou moeten werken?
  • Wekelijkse tot Tweewekelijkse Google Ads optimalisaties: Kleine aanpassingen
  • Maandelijkse Google Ads optimalisaties: Grotere stappen zetten.
  • Kwartaal Google Ads optimalisatie: Hoe heb je het gedaan en wat nu?

Eenmalige Google Ads optimalisaties:

Veel van onze optimalisatie ideeën op onze lijst zijn eenmalige aanpassingen die een enorm verschil kunnen maken voor de staat van je account. Check hieronder de eenmalige stappen die je kunt ondernemen voor verbeterde prestaties van je account:

  • Implementeer SKAG’s (Single Keyword Ad Groups): Splits je zoekwoorden op naar het gebruik van één zoekwoord per advertentiegroep voor een verbeterde controle. Dit is een tijdrovende klus maar zorgt naast het meer controle hebben ook voor hogere kwaliteitsscores. Bij inzet van één zoekwoord per advertentiegroep is het namelijk veel makkelijker om zoekwoorden, advertenties en landingspagina’s met elkaar te matchen. (Let op: dit is vooral een tip voor vastlopende Google Ads campagnes)
  • Gebruik RLSA’s (Remarketinglijsten) in je voordeel: Maak RLSA-versies van je best presterende campagnes. Dit zorgt ervoor dat je een advertentie inzet die vanuit data al effectief is gebleken. Advertenties die eerder al potentiële klanten hebben overtuigd om klant te worden, zet je wederom in om het niet converterend-publiek te overtuigen. Na één keer je advertentie gezien te hebben, verlaag je de drempel om de tweede te converteren door een stukje naamsbekendheid of je bent nog top-of-mind.
  • Zet display advertenties op en begin met prospecting: Kom in beeld bij je top-of-funnel publiek om je bottom-of-funnel publiek op te bouwen. Display-advertenties helpen je om een breder publiek in een vroeg stadium (top-of-funnel) te bereiken. Daarnaast creëer je bewustzijn en herkenbaarheid voor je merk. Door de potentiële klanten vroeg te benaderen, vergroot je de kans dat ze later converteren. Zo bouw je stap voor stap je bottom-of-funnel publiek op. Hieronder versta je de mensen die klaar zijn om een aankoop te doen of actie te ondernemen. Kortom; een Display campagne is krachtig campagnetype om potentiële klanten door je verkoopproces te leiden.
  • Stem je CTA-intentie af op je funnel: Zorg dat je CTA (call-to-action) en aanbod overeenkomen met de ‘’temperatuur’’ van het verkeer. Oftewel, zorg dat je de juiste benadering hebt voor de fase binnen je funnel waar het verkeer in zit. Bekogel iemand niet met ‘’kopen, kopen, kopen’’ als hij voor het eerst in aanraking komt met je merk/product als deze gepaard gaan met een hoge aankoopprijs. Dan stuur je eerder op het verstrekken van meer informatie. Het bieden van een oplossing op de vraag van de potentiële klant.
  • Behoud of verwijder Zoekpartners: Staat het Zoekpartners netwerk nog ingeschakeld? Bekijk welke resultaten dit voor je campagne oplevert. Kost het alleen budget? Schakel deze optie dan uit. Zorgt dit voor een beter bereik en converteer je ook binnen dit netwerk? Dan kan je deze optie ingeschakeld laten.

Dagelijkse Google Ads optimalisaties:

Het is niet elke dag nodig om ingrijpende maatregelen te nemen binnen je Google Ads account. Het is wel goed om er elke dag mee bezig te zijn. Als je Google Ads dagelijks optimaliseert, heeft het vooral betrekking op controle en noodzakelijke aanpassingen.

  • Controleer op ongebruikelijke veranderingen: Als de prestaties van een element dagelijks met 5-10% veranderen, is dat geen reden tot paniek. Maar zie je bijvoorbeeld een zoekwoord eerst € 7,- per dag besteden en de dag erna €700,-, dan is het noodzakelijk om actie te ondernemen. Hetzelfde geldt als dit omgekeerd verloopt. Houd deze signalen in de gaten en voer waar nodig wijzigingen door. Het belangrijkste is het begrijpen van de gebeurtenis die er plaatsvindt. Op die manier kan je achterhalen waar de wijzigingen doorgevoerd moeten worden (bijvoorbeeld: instellingen, biedingen, zoekwoorden, etc.).
  • Analyseer budgettrends: De meeste SEA specialisten moeten zich aan een strikt budget houden. Klanten of het bedrijf waar zij Google Ads beheren en optimaliseren willen namelijk controle houden over de uitgaven. Het is daarom een goed idee om regelmatig je adspend te controleren. Op die manier kan je tijdig advies geven over het budget. Is het budget bijvoorbeeld al na 14:00 uur in de middag verbruikt? Dan is een logisch gevolg dat het resultaat van de campagne tegenvalt. Of misschien wordt er veels te weinig uitgegeven. Dit kan weer een signaal zijn dat er iets misgaat in je instellingen of zoekwoorden. Je kan dus verschillende signalen halen uit bepaald budgettrends.
  • Zoek afkeuringsmeldingen en los ze op: Iets wat je als SEA specialist niet wilt meemaken, is dat je na 2 of 3 weken erachter komt dat 25% van je advertenties of extensies zijn afgekeurd. Controleer daarom je e-mail op meldingen op afkeuringen. Of gebruik een filter ‘’afgekeurde advertenties’’ om snel eventuele problemen in je account te achterhalen. Vergeet niet je extensies, zoals sitelinks, te controleren. Hier komen namelijk vaak geen meldingen van in je mailbox terecht.
  • Controleer je biedingen en biedstrategieën: Als je een handmatige biedstrategie gebruikt, is het erg belangrijk om je biedingen regelmatig te controleren. Je wilt namelijk niet te ver onder het geschatte bod voor de eerste pagina zitten. In plaats van dit handmatig te controleren, kun je ook geautomatiseerde regels instellen. Je kan dan bijvoorbeeld instellen om dagelijks je zoekwoorden te verhogen naar het bod voor de eerste pagina.

Als je een slimme biedstrategie gebruikt, is het ook belangrijk om de biedingen in de gaten te houden. Een slimme biedstrategie probeert je namelijk altijd zo hoog mogelijk op de pagina te krijgen, tegen welke kosten dan ook. Tenzij je een Doel-CPA of ROAS hebt ingesteld.

Maar het kan soms zijn dat de kosten voor bovenaan een pagina te hoog liggen ten opzichte van de marge die je hebt. Of het kan zijn dat je te vroeg hebt gekozen voor een slimme biedstrategie. Bij gebrek aan data kan het zijn dat de biedstrategie moeite heeft met het leveren van resultaat. Je kunt niet binnen één dag bepalen of je slimme biedstrategie voor je werkt. Maar je kan er wel voor zorgen dat deze strategie je account niet te veel schaadt. Een slimme biedstrategie heeft namelijk leertijd nodig.

Wekelijkse of tweewekelijkse Google Ads Optimaliseren:

Optimalisaties die wekelijks of om de week uitgevoerd worden, zijn vaak wijzigingen met het doel om een groot verschil te maken. In feite breng je kleine verbeteringen aan op plaatsen waar de prestatie verbeterd moet worden.

Het wekelijks of om de week uitvoeren van deze wijzigingen, beslis je aan de hand van de complexiteit van de wijzigingen. Ook houd je rekening met hoe snel je accountgegevens verzamelt over de aanpassingen. Het kan namelijk zijn dat je na een week ziet dat de aanpassingen effect beginnen te krijgen. Maar vervolgens kijk je naar de data en zie je dat er nog ontwikkelingen plaatsvinden. Gun de wijzigingen die je hebt doorgevoerd dan ook meer tijd. Kies dan voor een tweewekelijkse in plaats van wekelijkse optimalisatie.

Analyseer zoekterm rapporten en voeg negatieve zoekwoorden toe: Doorzoek je zoektermrapport. Zoek hierbij naar slecht presterende zoektermen, te duren zoektermen of zoektermen waar je niet op wilt adverteren. Vervolgens kan je deze zoektermen uitsluiten en ga je weer een stuk efficiënter met het budget om!

  • Voer bodaanpassingen door: Bekijk je locaties, apparaten of doelgroepen om te zien welke gebieden baat kunnen hebben bij bodaanpassingen. Voeg negatieve aanpassingen toe voor elementen die het budget verspillen. Dit doe je door het bod te verlagen met een x-percentage. Het is een aanrader om bodaanpassingen op verschillende momenten op verschillende gebieden door te voeren. Dan weet je namelijk pas welke aanpassing daadwerkelijk een prestatie verandering heeft veroorzaakt.
  • Voer een zoekwoorden-update uit: Verwijder zoekwoorden die meer kosten dan het oplevert. Doorzoek ook je zoektermrapport voor kansen om nieuwe zoekwoorden toe te voegen. Dit doe je op basis van converterende zoektermen uit het zoektermrapport. Let op bij het verwijderen/pauzeren van zoekwoorden. Maak deze beslissingen niet over een periode van één dag of één week. Ga hierbij uit van een periode van 30 dagen.

Het toevoegen en verwijderen van zoekwoorden is een tweewekelijkse optimalisatie. Je wilt namelijk niet elke week nieuwe zoekwoorden toevoegen. Binnen één week heb je vaak niet genoeg inzicht in de prestaties van een zoekwoord.

Maandelijkse Google Ads optimalisaties

Optimalisaties die je maandelijks uitvoert, vragen vaak om meer inspanning of kunnen leiden tot grotere prestatie veranderingen. Deze veranderingen hebben vaak ook meer tijd nodig om goed geëvalueerd te worden.

Dit zijn taken die je niet dagelijks of wekelijks uitvoert. Vooral wanneer je meerdere accounts beheert, kan je deze optimalisaties het beste maandelijks uitvoeren.

  • Test nieuwe advertenties en beslis over eerdere tests: Nieuwe advertenties geven wij bij Impaqto graag minstens een maand de tijd. Binnen deze tijd beoordelen we de prestatie en potentie van de advertentie. Het kan namelijk even duren voordat de advertentie wordt opgenomen in de rotatie. Ook merken we bij Impaqto dat Google Ads vaak de voorkeur geeft aan bestaande advertenties totdat de nieuwe advertenties wat vaker zijn vertoond. Ik kan je daarom ook aanbevelen om de instelling ‘’optimaliseer voor de best presterende advertenties’’ in te schakelen voor je campagne. Op deze manier kan Google Ads de beste advertentie tonen.
  • Evalueer het afzetgebied en het budget dat naar deze locaties gaan: Geef meer budget aan locaties die goed presteren. Daarnaast verlaag of verwijder je het budget van locaties die slecht presteren. Of begin met het aanpassen van je biedingen voor locaties in grotere hoeveelheden.
  • Evalueer je conversiegegevens en pas eventueel je advertentieplanning aan: Bekijk op welke momenten de conversies plaatsvinden. Beslis daarna of er bepaalde uren of dagen zijn waarop je geen advertenties wilt vertonen. Ook dit is weer een stap om efficiënt met het budget om te gaan.
  • Evalueer je bodaanpassingen en pas aan waar nodig: Je hebt waarschijnlijk in een eerder stadium al gewerkt aan je bodaanpassingen. Aan het eind van elke maand is het goed om opnieuw te evalueren. Je analyseert dan wat het effect is geweest van de eerdere aanpassingen. Daarnaast kijk je ook of er nieuwe aanpassingen doorgevoerd moeten worden.
  • Beoordeel demografische gegevens en voer indien nodig wijzigingen door: Het uitsluiten van een volledige demografische groep uit je targeting kan een grote verandering zijn. Analyseer daarom goed welke demografische groepen weinig opleveren maar wel veel geld kosten. Concludeer daarna of je geld wilt blijven uitgeven aan deze groep.
  • Stop campagnes die je niet meer nodig hebt: Het is niet altijd mogelijk om een campagne succesvol te maken. Dit kan te maken hebben met verschillende factoren. Een voorbeeld hiervan is het budget waar je aan vast zit. Een campagne kan in sommige gevallen meer budget vragen dan mogelijk is. Stel dat je een budget van €10,- per dag hebt, en je betaalt €2,- per klik, dan is de kans op conversie erg klein. Met elke klik die je kan ontvangen, moet je direct raak schieten.

Als je na een maand nog steeds worstelt om een campagne rendabel te maken, is dat het moment om de campagne te laten varen. Of kies voor een andere campagnestructuur voor deze campagne die wel past bij de mogelijkheden die je hebt. Kortom, houd niet te lang vast aan niet-presterende elementen.

Kwartaal Google Ads Optimalisaties

Aan het einde van het kwartaal heb je te maken met grotere vraagstukken:

  • Hoe hebben al de tests het de afgelopen 3 maanden gedaan?
  • Waar staan je campagnes nu?
  • Waar wil je dat de campagnes naar toe gaan?

Het analyseren van kwartaalresultaten is vooral een moment om terug te blikken en vooruit te kijken. De optimalisaties die je op dit moment uitvoert, zijn vaak hierop gebaseerd. Je optimaliseert op basis van eerdere ervaringen en op basis van de volgende stap.

Er bestaat altijd een kans dat je campagnes vreselijk slecht hebben gepresteerd. Ook al heb je je uiterste best gedaan met optimalisaties en strategieën.

Als dat het geval is, kan je kwartaal optimalisatie ook bestaan uit grotere werkzaamheden. Denk hierbij aan volledige herstructurering van je account of een complete herschikking van het budget.

Geen zorgen, dit overkomt zelfs de meest ervaren specialisten. Het is wel belangrijk dat je er tijdig bij bent om de juiste signalen op te vangen. Dit scheelt namelijk veel verlies van het budget. Een echte SEA specialist ziet dit soort momenten tijdig aankomen.

Een SEA specialist is dus niet alleen iemand die altijd gouden resultaten behaalt, maar ook iemand die flinke verliezen van het budget voorkomt. Vooral wanneer een campagne niet naar wens presteert.

Gebruik het einde van het kwartaal om je gedachten en gegevens te verzamelen. Gebruik dit moment om je volgende plan te maken.

Zonder het optimaliseren van Google Ads kun je niet verwachten dat je account zal groeien. Het komt namelijk bijna nooit voor dat je direct alle juiste instellingen, biedingen en zoekwoorden hebt gekozen.

Ben je tevreden over de huidige staat van je Google Ads account en is groei voor jou niet nodig? Schrik dan niet als je concurrenten je op den duur voorbij groeien. Door op tijd in te spelen op bepaalde trends of schommelingen binnen je account, word je een betere marketeer. Je account prestaties zullen in dit geval voor je spreken!

Onthoud wel dat Google Ads optimalisaties niet alleen binnen het platform plaatsvinden. Je kunt namelijk alles binnen Google Ads doorlopen en geoptimaliseerd hebben. Maar als je landingspagina niet juist aansluit op de advertentie, behaal je alsnog niet het gewenste resultaat. Het is dus ook van belang om je landingspagina te optimaliseren. In een volgende blog duiken we hier ook eens dieper in!

Google-Ads-Budget

Hulp nodig bij het optimaliseren van je Google Ads account?

Klinkt het optimaliseren van Google Ads tijdroven (wat het ook kan zijn)? Of focus jij je liever op jouw core-business? Geen zorgen, de Google Ads specialisten van Impaqto staan klaar om je een hoop tijd te besparen!

Published On: september 25th, 2024 / Categories: Blog /