Handleiding: Google Ads biedstrategieën

impaqto-team

12 februari 2024

Ken je dat? Je bent al een tijdje bezig met adverteren via Google Ads. Toch vind je dat er te veel geld uitgaat ten opzichten van de opbrengsten. Dit kan te wijten zijn aan het gebruik van een verkeerde biedstrategie in Google Ads! In deze blog leren we je de basis over de biedstrategieën van Google Ads en waarom je ze wel of niet moet toepassen, afhankelijk van je doelen.

 

Inhoudsopgave

  • Wat is een biedstrategie?
  • De 7 biedstrategieën van Google Ads
  • Biedstrategie op basis van je marketingdoel

 

Wat is een Google Ads biedstrategie?

Een biedstrategie in Google Ads is een functionaliteit die adverteerders helpt te beslissen hoeveel geld ze willen uitgeven aan klikken. Deze strategieën worden voornamelijk bepaald door het doel dat je wilt bereiken met je campagne, zoals het verhogen van klikken, het genereren van meer conversies, of het maximaliseren van je Return on Investment (ROI).

de-kracht-van-google-ads

De 7 biedstrategieën van Google Ads

1. Handmatige CPC

Handmatige CPC (Click per cost) is een van de basisbiedstrategieën van Google Ads. Hierbij stel je als adverteerder handmatig een budget in voor zoekwoorden om de positie van je advertentie te bepalen. Het bedrag dat je instelt, staat vast en wordt niet overschreden door Google. Deze strategie biedt meer controle over je kosten per klik.

Voordelen:

  • Je hebt volledige controle over je maximale kosten per klik en kunt je budget effectief beheren.
  • Het biedt flexibiliteit doordat je de biedingen kunt aanpassen aan veranderende marktomstandigheden.
  • Je kunt meer besparen omdat je de uitgaven aan advertenties beter kunt beheren.

Wanneer te gebruiken:

Handmatige CPC is geschikt wanneer je de waarde van je zoekwoorden kent en meer controle wilt over je kosten per klik. Echter, vanwege de vooruitgang in machine learning van Google, wordt deze strategie minder populair.

2. Verbeterde CPC

Verbeterde CPC is een slimme biedstrategie van Google Ads die lijkt op handmatige CPC, maar met een twist. Bij deze strategie kan Google biedingen automatisch aanpassen, tot maximaal 200% hoger dan het door jou ingestelde bedrag, op basis van de kans op conversie.

Voordelen:

  • Het kan leiden tot hogere conversieratio’s door automatische aanpassingen van biedingen voor zoekwoorden met een hoge kans op klikken.
  • Je kunt je budget effectiever beheren doordat Google biedingen aanpast op basis van relevantie en kans op conversies.

Wanneer te gebruiken:

Verbeterde CPC is ideaal bij het opzetten van nieuwe campagnes, waarbij Google nog weinig gegevens heeft verzameld.

3. Doelvertoningspercentage

Doelvertoningspercentage is een volledig geautomatiseerde biedstrategie waarbij je aangeeft op welke positie van de zoekresultatenpagina je advertenties wilt weergeven en hoe vaak. Google past automatisch je biedingen aan om dit gewenste percentage te bereiken.

Voordelen:

  • Je hebt controle over waar en hoe vaak je advertenties worden weergegeven.
  • Je betaalt alleen voor impressies die leiden tot je gewenste weergavepositie.

Wanneer te gebruiken:

Gebruik deze strategie voor maximale zichtbaarheid van je merknaam, specifieke tijden of dagen, of om je advertenties te tonen aan specifieke doelgroepen.

4. Klikken maximaliseren

Deze biedstrategie maximaliseert het aantal klikken op je advertenties binnen een bepaald budget. Google past automatisch biedingen aan om zo vaak mogelijk klikken te genereren.

Voordelen:

  • Je krijgt zoveel mogelijk klikken binnen je budget.
  • Het is ideaal als je het aantal klikken op je advertenties wilt maximaliseren.

Wanneer te gebruiken:

Gebruik deze strategie als je vooral geïnteresseerd bent in het maximaliseren van het aantal klikken op je advertenties.

5. Conversies maximaliseren

Deze biedstrategie richt zich op het maximaliseren van conversies binnen een bepaald budget. Google past automatisch biedingen aan om zoveel mogelijk conversies te genereren.

Voordelen:

  • Het vergroot de kans op een hoge ROI. (Return on investment)
  • Je krijgt betere inzichten in het gedrag en de voorkeuren van je doelgroep.

Wanneer te gebruiken:

Gebruik deze strategie als je een beperkt budget hebt maar toch zoveel mogelijk leads wilt binnenhalen.

6. Doel-CPA

Doel-CPA (cost per acquisition) is een biedstrategie waarbij je een specifiek CPA-doel instelt voor een advertentiegroep. Google past automatisch biedingen aan om zoveel mogelijk conversies te behalen binnen het opgegeven CPA-doel.

Voordelen:

  • Je budget wordt efficiënt besteed doordat je alleen betaalt voor behaalde resultaten.
  • Google past automatisch biedingen aan, waardoor je campagnes optimaal presteren.

Wanneer te gebruiken:

Gebruik deze strategie als je een specifiek CPA-doel hebt en de waarde van elke conversie kunt meten.

7. Doel-ROAS

Doel-ROAS (return on ad spend) is een biedstrategie waarbij je een specifieke ROAS-doelstelling instelt. Google past automatisch biedingen aan om het gewenste rendement op je advertentie-uitgaven te behalen.

Voordelen:

  • Je budget wordt efficiënt gebruikt en je behaalt meer gerichte resultaten.
  • Google begrijpt welke conversies meer waard zijn en zal deze proberen te maximaliseren.

Wanneer te gebruiken:

Gebruik deze strategie als je een bepaald rendement wilt behalen en je de waarde van elke conversie in euro’s kunt meten.

Biedstrategie op basis van je marketingdoel

Om de keuze voor een biedstrategie te vergemakkelijken, moet je een doel kiezen voor je campagne, zoals verkeer, leads of sales. Niet elke biedstrategie is geschikt voor elk doel, dus Google Ads biedt beperkte opties om ervoor te zorgen dat je altijd de juiste strategie kiest voor je campagnes. Weet jij je marketingdoel wel maar niet welke biedstrategie daarbij past? Geen zorgen, schakel gerust even met een van onze specialisten!