Klikfraude: als een dief in de nacht

impaqto-team

13 februari 2024

Ken je het woord klikfraude al? Dit komt steeds vaker voor bij geautomatiseerde Google Ads campagnes. Maar wat is het precies en hoe detecteer je klikfraude? Duik met ons wat dieper in het wereldje van klikfraude!

Klikfraude ervaringen

De afgelopen periode hebben we bij Impaqto meerdere Google Ads Performance Max campagnes gelanceerd. De Performance Max campagnes leveren tot op heden geweldige resultaten op op productniveau. Op dienstniveau zien we de Performance Max campagnes nog niet accelereren. Wel moet ik hierbij meegeven dat de campagnes op dienstniveau op een niche markt is gericht. Dat het resultaat minder welvarend is als bij een campagne op productniveau buiten een niche markt is dan ook niet zo vreemd.

Echter zijn er ook negatieve ervaringen met de Google Ads Performance Max. De afgelopen twee weken heb ik iets nieuws meegemaakt. In de meeste gevallen is iets nieuws vaak positief. In dit geval had ik het liever niet meegemaakt. Ik heb namelijk kunnen constateren dat er in het zelfde uur, via hetzelfde zoekwoord/product, honderden klikken binnenkwamen. Geen van deze klikken heeft een conversie weten op te leveren. (Wat vrij bijzonder is als je de conversie ratio van de afgelopen 3 maanden bekijkt.)

Dit deed meteen alle alarmbellen rinkelen. Daarom ben ik er meteen ingedoken om te onderzoeken hoe dit tot stand is kunnen komen. Wat bleek? We hadden te maken met klikfraude!

In dit artikel vertel ik verder over welke soorten klikfraude er voorkomen en welke stappen je kunt ondernemen om klikfraude tegen te gaan.

Veel voorkomende vormen van klikfraude

  1. Botverkeer: Kwaadwillende partijen kunnen geautomatiseerde bots gebruiken om op advertenties te klikken zonder echte interesse in het product of de service. Dit verhoogt uw klikfrequentie, verlaagt uw conversieratio en verbruikt uw advertentiebudget.
  2. Competitieve klikfraude: Concurrenten kunnen frauduleuze tactieken toepassen door herhaaldelijk op uw advertenties te klikken met als doel uw advertentie-uitgaven te verhogen en uw campagneprestaties te schaden.
  3. Klikfarms: Klikfarms zijn groepen mensen die worden betaald om op advertenties te klikken. Ze kunnen gevestigd zijn in landen met lage lonen en kunnen uw advertentiebudget opslorpen zonder echte waarde voor uw bedrijf te bieden.

 

klikfraude-google-ads

Hoe om te gaan met klikfraude?

  1. Bewaak en analyseer uw gegevens: Houd uw campagnegegevens regelmatig in de gaten om patronen of verdachte activiteiten te identificeren. Google Ads biedt rapportagetools waarmee u ongewoon gedrag kunt detecteren, zoals een ongewoon hoge klikfrequentie van een bepaalde locatie of een specifieke website.
  2. Gebruik IP-uitsluiting: Identificeer IP-adressen die verdacht gedrag vertonen en sluit ze uit van uw campagne. Dit kan helpen bij het verminderen van frauduleuze klikken vanuit specifieke bronnen.
  3. Maak gebruik van klikfraudebeschermingstools: Overweeg het gebruik van externe tools en services die zijn ontworpen om klikfraude te detecteren en te voorkomen. Deze tools kunnen verkeerspatronen analyseren, verdachte activiteiten identificeren en u waarschuwen voor mogelijke klikfraude.
  4. Pas biedstrategieën aan: Optimaliseer uw biedstrategieën om rekening te houden met klikfraude. Overweeg het implementeren van handmatige biedingen in plaats van automatische biedstrategieën, zodat u meer controle heeft over uw advertentie-uitgaven.
  5. Neem contact op met Google Ads-ondersteuning: Als u vermoedt dat uw Performance Max-campagne wordt getroffen door klikfraude, neem dan contact op met het ondersteuningsteam van Google Ads. Ze kunnen u begeleiden bij het nemen van de juiste stappen om

Welke stappen zijn in onze case ondernomen om klikfraude tegen te gaan?

  1. Ten eerste hebben we achterhaald via welke product deze klikken binnenkwamen. Dit ging om een nooduitgang sticker van €0,70 die nauwelijks verkocht wordt op jaarbasis. (honderden klikken in één uur tijd op dit product is dus zeer uitzonderlijk.)
  2. Het product hebben we uitgesloten om de dagen erna de ontwikkelingen in de gaten te houden.
  3. Het probleem was voor 2 dagen opgelost. Na deze 2 dagen kwamen de klikken weer binnen via een ander product. Dit product heb ik ook uitgesloten. Vervolgens ben ik gaan kijken naar de vertoningen binnen dat uur. En dan ook vooral naar het kanaal waar de vertoning hebben plaatsgevonden. (Search netwerk, Mobile Apps, Games, etc.)
  4. Tijdens dit onderzoek kon ik constateren dat er erg veel klikken via mobiele apps en games binnenkwamen binnen dat uur. Na overleg met de klant hebben we kunnen concluderen dat de apps, games en overige zaken niet interessant zijn voor vertoning. De reden is omdat de doelgroep niet via deze weg oriënteert.
  5. Vervolgens heb ik weer een x-aantal dagen de ontwikkelingen in de gaten gehouden. Het probleem is tot op heden opgelost!
  6. Tot slot heb ik ook een formulier via Google ingevuld voor klikfraude analyse vanuit Google. Dit om een compensatie voor de klant te regelen. Dit is ook gelukt!

LET OP: Doordat het grootste deel van een Google Ads Performance Max campagne geautomatiseerd is, is het van belang om de campagne regelmatig te checken op verdachte of niet relevante activiteiten!